Educatief programma
De stichting hecht grote waarde aan het overbrengen van de boodschap van het project aan de jonge generatie(s). Het universele verhaal dat het Requiem van Theresienstadt vertelt, biedt daarvoor een krachtig uitgangspunt.
Om voor de boodschap van het Requiem van Theresienstadt een groot bereik onder jongeren te genereren, gaat de Stichting:
- een jonge influencer betrekken met een groot bereik onder de doelgroep;
- jongeren in de leeftijdsgroep van 15 t/m 25 jaar benaderen, via Amsterdamse middelbare scholen en andere instellingen, die elk 2 leerlingen/jongeren afvaardigen. De jongeren hebben allemaal interesse in journalistiek of geschiedenis en zijn gewend om online verhalen te vertellen. Het zijn jongeren uit alle stadsdelen en alle bevolkingsgroepen van Amsterdam.
- deze leerlingen/jongeren laten meedoen aan een inhoudelijke wedstrijd;
- de jongeren uitnodigen voor een speciale ontvangst vóór aanvang van het concert op 19 juni 2022. Ze krijgen dan een inleiding van een geschiedenisleraar over de Holocaust/Theresienstadt en spreken over de lessen die we daaruit moeten leren; ze maken kennis met de influencer en met overlevenden van Theresienstadt, die door de influencer worden geïnterviewd. Ze krijgen ook nog een korte workshop ‘online storytelling’;
- de jongeren vragen hun inhoudelijke bijdrage over hun beleving van het Requiem van Theresienstadt te posten;
- een jury alle bijdragen laten beoordelen op creativiteit, inhoudelijke zeggingskracht en bereik;
- de winnaar een prijs aanbieden.
tips JONGERENPROGRAMMA
Klik hier voor tips van Belle Zimmerman.